Asy-Syahid Imam Hassan al Banna telah lama meninggalkan kita. Kini,tahun 2015,telah 66 tahun kita ditinggalkan oleh pemimpin dan juga pencetus gerakan Islam yang begitu hebat sekali. Beliau dikagumi sehingga ke hari ini bahkan banyak kata-kata beliau menjadi penyuntik semangat. Entri kali ini membicarakan mengenai seruan jihad oleh Asy-Syahid Imam Hassan al-Banna,mudah-mudahan kita dapat bersama-sama menghayati dan seterusnya memahami konsep dan makna jihad yang luas.
Ketika menghuraikan tentang pembahagian jihad dengan kefahaman yang lengkap tidak terbatas kepada maksud peperangan sahaja,asy-Syahid Imam Hassan al-Banna berkata,
"Antara jenis jihad dalam Islam wahai saudara yang dikasihi: perasaan yang kuat meliputi kelembutan hati itu kepada kehebatan dan kemuliaan Islam, rindu kepada kekuasaan pemerintahan dan kekuatan Islam serta menangis sedih atas kelemahan umat Islam dan kehinaan yang menimpa mereka."
Begitu juga perasaan ini menimbulkan rasa sakit yakni sedih terhadap keadaan tersebut yang tidak diredhai Allah,Nabi Muhammad SAW,jiwa yang sejahtera dan hati seorang Mukmin berdasarkan hadith sahih :
مَنْ لَمْ يَهْتَمَّ بِأَمْرِ الْمُسْلِمِينَ فَلَيْسَ مِنْهُمْ
Ertinya : "Siapa yang tidak mengambil berat tentang urusan orang Islam maka dia bukan dalam kalangan mereka."
Ath-Thabarani
Seorang penyair berkata,
"Dengan kejadian seumpama ini hati menjadi lembut kerana sedih,sekiranya dalam hati itu terdapat Islam dan Iman."
Antara jenis jihad di jalan Allah wahai kekasih : Kebimbangan yang berterusan ini dan suasana sedemikian hendaklah membawa kepada pemikiran yang kuat untuk berjaya, cuba mencari jalan keluar dan menggunakan waktu yang panjang untuk berfikir secara mendalam yang seterusnya memurnikan jalan-jalan untuk beramal serta menuntut aspek-aspek penelitian agar kamu mendapatkan jalan keluar dan penyelamat bagi umatmu.Niat seseorang itu lebih baik daripada amalannya dan Allah sahajalah mengetahui apa yang dikhianati oleh pandangan mata dan yang disembunyikan oleh hati.
Antara jenis jihad di jalan Allah wahai kekasih : Kamu menyumbang sebahagian waktu,harta dan tuntutan diri kamu untuk kebaikan Islam serta generasi Muslimin.Sekiranya kamu seorang ketua tentera,maka kamu boleh menyumbang dalam tuntutan bidang kepimpinan dan sekiranya kamu seorang pengikut,maka kamu bertindak membantu para pendakwah.Setiap satu pihak terdapat kebaikan dan kedua-duanya dijanjikan Allah dengan dengan kebaikan.
Allah Tabaraka wa Taala berfirman,
مَا كَانَ لِأَهْلِ الْمَدِينَةِ وَمَنْ حَوْلَهُمْ مِنَ الْأَعْرَابِ أَنْ
يَتَخَلَّفُوا عَنْ رَسُولِ اللَّهِ وَلَا يَرْغَبُوا بِأَنْفُسِهِمْ عَنْ
نَفْسِهِ ۚ ذَٰلِكَ بِأَنَّهُمْ لَا يُصِيبُهُمْ ظَمَأٌ وَلَا نَصَبٌ
وَلَا مَخْمَصَةٌ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَلَا يَطَئُونَ مَوْطِئًا يَغِيظُ
الْكُفَّارَ وَلَا يَنَالُونَ مِنْ عَدُوٍّ نَيْلًا إِلَّا كُتِبَ لَهُمْ
بِهِ عَمَلٌ صَالِحٌ ۚ إِنَّ اللَّهَ لَا يُضِيعُ أَجْرَ الْمُحْسِنِينَ
وَلَا يُنْفِقُونَ نَفَقَةً صَغِيرَةً وَلَا كَبِيرَةً وَلَا يَقْطَعُونَ
وَادِيًا إِلَّا كُتِبَ لَهُمْ لِيَجْزِيَهُمُ اللَّهُ أَحْسَنَ مَا
كَانُوا يَعْمَلُونَ
Ertinya : "Tidaklah patut bagi penduduk Madinah dan orang di sekeliling mereka dalam kalangan Arab Badwi ketinggalan daripada (turut berperang bersama) Rasulullah, dan tidaklah patut mereka mengasihi diri mereka sendiri tanpa menghiraukan Baginda.Larangan itu disebabkan mereka tidak ditimpa rasa dahaga,penat lelah,kelaparan (dalam perjuangan) di jalan Allah; (tiap-tiap kali) mereka menjejak sesuatu tempat yang menimbulkan kemarahan orang kafir; dan (tiap-tiap kali) mereka menderitai suatu kecederaan daripada pihak musuh,melainkan kesemua itu ditulis bagi mereka sebagai amal soleh.Sesungguhnya Allah tidak mensia-siakan pahala orang yang berusaha memperbaiki amalannya.Mereka juga tidak membelanjakan suatu perbelanjaan kecil atau besar,dan tidak melintasi suatu lembah ,melainkan ditulis pahala bagi mereka supaya Allah membalas dengan balasan yang lebih baik daripada apa yang mereka telah kerjakan."
Surah at-Taubah 9 : 120-121
Antara jihad di jalan Allah wahai kekasih : Kamu menyuruh kepada kebaikan,mencegah kemungkaran,patuh kepada Allah,Rasul dan kitabNya,taat dan menasihati para pemimpin Muslimin dan orang kebanyakan mereka.Kamu juga mengajak kepada jalan Tuhanmu dengan kebijaksanaan dan nasihat yang baik.Tidak ada suatu kaum yang meninggalkan budaya nasihat-menasihati melainkan mereka menjadi hina dan tidak ada suatu kaum yang meremehkan amalan saling mengajak kepada kebaikan dan mencegah kemungkaran melainkan mereka tidak diberi pertolongan oleh Allah SWT. Firman Allah Taala,
لُعِنَ الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْ بَنِي إِسْرَائِيلَ عَلَىٰ لِسَانِ
دَاوُودَ وَعِيسَى ابْنِ مَرْيَمَ ۚ ذَٰلِكَ بِمَا عَصَوْا وَكَانُوا
يَعْتَدُونَ
كَانُوا لَا يَتَنَاهَوْنَ عَنْ مُنْكَرٍ فَعَلُوهُ ۚ لَبِئْسَ مَا كَانُوا يَفْعَلُونَ
كَانُوا لَا يَتَنَاهَوْنَ عَنْ مُنْكَرٍ فَعَلُوهُ ۚ لَبِئْسَ مَا كَانُوا يَفْعَلُونَ
Ertinya : "Orang yang kufur dalam kalangan bani Israel telah dilaknat (dalam kitab Zabur dan Injil) melalui lidah Nabi Daud dan Nabi Isa Ibnu Maryam.Perkara sedemikian adalah disebabkan mereka menderhaka dan selalu melampaui batas.Mereka sentiasa tidak saling mencegah perbuatan mungkar (derhaka dan melampaui batas) yang mereka lakukan.Demi sesungguhnya,amat buruklah apa yang mereka telah lakukan."
Surah al-Ma'idah 5 : 78-79
Antara jihad di jalan Allah wahai kekasih : Kamu mengingkari orang yang menentang agamanya dan memboikot orang yang memusuhi Allah dan RasulNya.Maka,tiada lagi hubungan,komunikasi dan makan minum bersama yang wujud antara kamu dengannya. Disebut dalam hadith:
"Sesungguhnya keaiban terawal yang masuk ke dalam bani Israel ialah apabila seorang lelaki bertemu dengan lelaki lain,maka dia berkata,'Wahai saudaraku ini! Apa ini?! Bertakwalah kepada Allah dan tinggalkanlah apa yang kamu lakukan.Sesungguhnya itu tidak halal.' Kemudian,dia bertemu lagi dengannya pada keesokan hari dalam keadaan yang sama (masih melakukan maksiat) namun dia tidak menghalangnya daripada menjadi teman makan,minum dan duduknya.Apabila mereka berterusan melakukan sedemikian,Allah menghukum (memecahbelahkan hati mereka dengan hati sebahagian yang lain (perpecahan)."
Antara jihad di jalan Allah wahai kekasih : Kamu menjadi tentera Allah dengan mewakafkan diri dan hartamu kepadaNya tanpa meninggalkannya sedikit pun.Apabila kesucian Islam diancam,kemuliaan Islam dicemari dan gerakan kebangkitan melaungkan seruan untuk mengembalikan keagungan Islam,maka kamulah orang pertama yang menyahut seruan tersebut dan terawal mara ke hadapan untuk berjihad.Firman Allah,
إِنَّ اللَّهَ اشْتَرَىٰ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ أَنْفُسَهُمْ وَأَمْوَالَهُمْ
بِأَنَّ لَهُمُ الْجَنَّة
Surah at-Taubah 9 : 111
Dalam hadith,Nabi Muhammad SAW bersabda,
"Siapa yang mati dalam keadaan tidak pernah berperang dan tidak berazam untuk berjuang maka dia mati di atas cabang nifak."
Riwayat Muslim
Dengan yang demikian,tercapailah apa yang diinginkan oleh Allah iaitu penyebaran Islam sehingga meliputi keseluruhan kawasan di Bumi.
Antara jihad di jalan Allah wahai kekasih : Kamu bekerja untuk menegakkan keadilan,memperbaiki hal ehwal manusia,menolong orang yang dizalimi ,mencegah tindakan orang zalim walau apa jua paksi dan kekuasaannya.
Dalam hadith yang diriwayatkan daripada Abu Sa'id al-Khudri r.a,daripada Nabi Muhammad SAW,baginda bersabda,
"Seutama-utama jihad adalah mengucapkan kebenaran di sisi pemerintah yang zalim."
Riwayat Abu Daud
Diriwayatkan daripada Jabir r.a,Rasulullah SAW bersabda,
"Penghulu syuhada ialah Hamzah bin Abdul Muttalib dan seorang lelaki yang bangun menegur pemerintah yang zalim,lalu dia menyeru kepada kebenaran serta melarang pemerintah tersebut daripada kemungkaran,lalu pemerintah itu membunuhnya."
Antara jihad di jalan Allah Tabaraka wa Taala jika kamu tidak diberi taufik untuk menunaikan jihad-jihad yang lepas,kamu hendaklah menyayangi golongan mujahidin dengan sepenuh hati dan menasihati mereka dengan pandangan fikiranmu. Sesungguhnya Allah tetap memberi ganjaran kepadamu disebabkan perbuatan itu dan melepaskanmu daripada sebarang kemudaratan. Janganlah kamu jadi sebaliknya,lalu Allah menutup hati kamu dengan menghukummu dengan hukuman yang berat. Firman Allah,
لَيْسَ عَلَى الضُّعَفَاءِ وَلَا عَلَى الْمَرْضَىٰ
وَلَا عَلَى الَّذِينَ لَا يَجِدُونَ مَا يُنْفِقُونَ حَرَجٌ إِذَا
نَصَحُوا لِلَّهِ وَرَسُولِهِ ۚ مَا عَلَى الْمُحْسِنِينَ مِنْ سَبِيلٍ ۚ
وَاللَّهُ غَفُورٌ رَحِيمٌ
وَلَا عَلَى الَّذِينَ إِذَا مَا أَتَوْكَ لِتَحْمِلَهُمْ قُلْتَ لَا
أَجِدُ مَا أَحْمِلُكُمْ عَلَيْهِ تَوَلَّوْا وَأَعْيُنُهُمْ تَفِيضُ مِنَ
الدَّمْعِ حَزَنًا أَلَّا يَجِدُوا مَا يُنْفِقُونَ
إِنَّمَا السَّبِيلُ عَلَى الَّذِينَ يَسْتَأْذِنُونَكَ وَهُمْ أَغْنِيَاءُ
ۚ رَضُوا بِأَنْ يَكُونُوا مَعَ الْخَوَالِفِ وَطَبَعَ اللَّهُ عَلَىٰ
قُلُوبِهِمْ فَهُمْ لَا يَعْلَمُونَ
Ertinya : "Orang yang lemah,sakit dan tidak mempunyai sesuatu yang boleh dibelanjakan,tidak menanggung dosa (kerana tidak turut berperang) apabila mereka berlaku ikhlas kepada Allah dan RasulNya.Tidak ada jalan sedikit pun bagi menyalahkan orang yang memperbaiki amalannya, dan Allah Maha Pengampun,lagi Maha Mengasihani.Tidak berdosa juga orang yang ketika datang kepadamu (memohon) supaya engkau berikan kenderaan kepada mereka,engkau berkata,'Aku tidak mempunyai kenderaan yang boleh digunakan untuk membawa kamu,lalu mereka pulang dalam keadaan mata mereka mengalirkan air mata kerana sedih disebabkan tidak mempunyai sesuatu pun yang boleh dibelanjakan (di jalan Allah).Sesungguhnya jalan (untuk menyalahkan dan menghukum) hanyalah ke atas orang yang meminta izin kepadamu sedangkan mereka kaya.Mereka suka tinggal bersama-sama orang yang tidak keluar berperang (kerana uzur) sambil Allah memateri hati mereka namun mereka tidak mengetahui (balasan buruk yang bakal menimpa disebabkan perbuatan mereka)."
Surah at-Taubah 9 : 91-93
Semoga mendapat berkat daripada Allah Taala.Wallahua'lam...
REFORMASI
Tiada ulasan:
Catat Ulasan