SILAT SENI GAYONG adalah bersendikan adat. Maka
setiap mereka yang ingin menjadi murid dan bergelar anak Gayong seharusnya
menjalani upacara mandi perlimau tapak untuk memenuhi syarat penerimaan sebagai
murid Gayong. Mereka yang ingin menjalani mandi perlimau tapak perlu
menyediakan beberapa bahan termasuklah sejumlah duit sebagai
bayaran atau pengeras atau boleh juga disebut sebagai mas kahwin. Kesemua bahan
yang digunakan tidak bertentangan dengan hukum syarak dan tidak menyalahi
akidah sebagai seorang Islam. Setiap bahan yang digunakan mempunyai sebab-sebab
tertentu.
Adat mandi perlimau
tapak hanya dikhaskan untuk pesilat lelaki manakala bagi pesilat perempuan
mereka perlu menjalani adat mandi perlimau seni. Kadar bayaran bagi mandi
perlimau tapak dan mandi perlimau seni ialah seperti di bawah :-
·
Mandi Perlimau Tapak : RM11.50
· Mandi Perlimau Seni : RM11.50 (
Perempuan ) & RM21.50 (
Lelaki )
Bahan-bahan yang
digunakan pula ialah seperti berikut :-
MANDI
PERLIMAU TAPAK
|
MANDI
PERLIMAU SENI
|
·
Limau nipis
·
Akar sintuk
·
Asam jawa
·
Garam halus
·
Pisang emas
·
Kemenyan
·
Beras kunyit/putih
·
Biji bertih
·
7 bilah jarum
|
·
Limau nipis
·
Akar sintuk
·
Asam jawa
·
Garam halus
·
Pisang emas
·
Kemenyan
·
Beras kunyit/putih
·
Biji bertih
·
Sireh dan ramuan
·
7 jenis bunga wangi berlainan jenis
·
21 bilah jarum
|
Sebab-sebab
penggunaan bahan :-
1. Limau nipis dan akar sintuk
- Bahan ini bersifat menyuci. Digunakan oleh orang Melayu tradisional untuk menyucikan badan daripada kotoran misalnya daki.
- Untuk dimakan oleh pesilat sebagai simbolik kepada susah-payah mempelajari ilmu persilatan.
- Untuk dimakan oleh pesilat sebagai simbolik kepada kemanisan setelah memperolehi ilmu persilatan yang sangat susah dan memeritkan.
- Sebagai penyeri majlis agar sentiasa berbau wangi.Kemenyan merupakan bahan yang digunakan oleh orang Melayu tradisional untuk diperasapkan di dalam rumah agar berbau wangi.
7 jenis bunga diletakkan bersama bahan lain untuk adat mandi perlimau seni |
- Untuk dibuat mandi bunga. Pesilat akan mendapat khasiat daripada bunga yang harum lagi bersih setelah mandi bunga.
- Simbolik kepada pelajaran tapak Gayong dan jenis-jenis senjata yang bakal dipelajari.
- Ini adalah bekalan kesatria atau pendekar Melayu zaman dahulu ketika merantau.
- Sireh yang bertemu urat,dimakan sebagai salah satu pengubatan alternatif buat kaum Hawa untuk penjagaan kesihatan.
Dalam
upacara ini, mereka perlulah dalam keadaan bersih daripada hadas kecil dan
besar (dalam keadaan berwudhuk).
Pada
peringkat mandi perlimau tapak, pesilat hanya dibenarkan mempelajari ilmu Silat
Seni Gayong setakat pelajaran Tapak Gayong sahaja. Bagi mandi perlimau seni
pula, pelatih boleh mempelajari ilmu Silat Seni Gayong setinggi mana yang
mereka mampu.
Memotong limau nipis | |
---|---|
Penerimaan Anak Gayong
|
Bacaan doa untuk kebaikan anak Gayong
|
Bahan mandi perlimau seni
|
Adat Perlimau Seni sedang dijalankan
|
Wallahua'lam...
Tiada ulasan:
Catat Ulasan